Felaktigt agerande:
Felaktigt agerande:
1. Kommunchefen och kommunstyrelsen bryter bl.a. mot regeringsformens 2§ och förvaltningslag (1986:223) 4§ och 7§. Liksom det finns rikligt med tecken på flera andra lagöverträdelser och förnedrande attityd och beteenden mot underlydande – som inte fyller måtten för regeringsformens jämställdhetsdeklaration. Tillika åtbörder som kan tolkas som ett öppet förakt gentemot det närsamhälle vars uppdrag man i demokratisk anda fått och tagit på sig ett förtroende att förvalta.
2. Händelseutvecklingen visar att LjP (och till viss delar andra massmedia) kan vara en verksam del i denna utveckling genom att sin brist på neutralitet i sin journalistiska verksamhet och tidigare kritiserats för att ta kommunförvaltningens parti – har nu med en öppen arrogans tagit flera steg längre i denna riktning och också de visar ett öppet förakt för den svenska regeringsformen och förvaltningslagen. Om en individ beter sig omdömeslöst är inte straffbart – när tidningsreportrar gör så är detta både oprofessionellt, omoraliskt och ansvarslöst. Förmår sedan inte en chefredaktör att rensa bort sådana handlingar från den tredje statsmaktens anslagstavlor så har man, enligt min mening, gett sig in på lagbrott som långvarigt hotar vår förmenta demokrati mycket mer än en troligtvis förvirrad människas illdåd. Då löftet och det implicita avtalet om massmedial neutralitet är det fundament som vår tryck- och yttrandefrihetsförordningen bygger på, menar jag att detta är ett allvarligt brott mot det avtal som träffas mellan utövare av massmedial verksamhet och den svenska statsmakten - och Sveriges befolkning.
I samma ögonblick som massmedia medvetet bryter mot denna överenskommelse kränker man också i grunden vårt samhälles grundlagar – regeringsformen och förvaltningslagen. Ett demokratiskt rättsamhälle, och dess myndigheter, kan inte blunda för sådana övertramp. Pressombudsmannen är starkt kritiskt men har av tekniska skäl hänvisat mig till JO alternativt JK.
Det första som en kommun måste ta itu med är det grundläggande, som vår regeringsform ålägger dem; De löften man avgett åt dem som byggt upp denna kommun – men det är inte svårt att identifiera en lång rad uppseendeväckande drag som visar på:
· bristfällig kompetens och en kaotisk organisation
· ekonomiska felprioriteringar av populistisk karaktär och slöseri med kommunala medel
· bristfällig ledning, en arbetsmiljö med hotfulla påtryckningar och organisatorisk mobbing som framstår som djupt förnedrande och utstuderat selektiv
Dessa missförhållanden har anmälts till RRV och SKL – utan att detta ännu synbarligen föranlett några reaktioner.
Kopior av handlingar av betydelse: Det är naturligtvis omöjligt att kortfattat spegla händelse-utvecklingen och ett närsamhälles reaktioner under flera års tid. Men det är av största vikt i att det ändå finns en möjlighet att söka sig fram i någon form av informationsdatabas. Därför har jag lagt upp tre s.k. hemsidor huvudsakligen med tidningsklipp[1] och inlagor. I denna databas har jag utelämnat en omfattande kommunikation, därför att den är av en karaktär jag anser inte utan vidare skall läggas ut på det s.k. nätet, som dock vid behov finns tillgänglig hos undertecknad.
Det som hänt de senaste åren, bristande organisation och raden av populistiska prioriteringar visar, enligt min mening, ett öppet förakt för den svenska regeringsformen och förvaltningslagen. Vad långt värre är - en böjelse att alltid och i alla lägen likt strutsen sticka huvudet i sanden – i ett försök slippa se vidden av det totala kaos en sådan brist på ansvar åstadkommer i en kommun som redan tidigare dokumenterat varit är svårt plågad av brist på organisation, kompetens och vanlig mänsklig känsla för hur man beter sig emot varandra i en organisation, kommun – eller livet i allmänhet.
[1] som dessvärre skulle kunna ha organiserats bättre – men min tillgängliga tid har inte tillåtit detta